Interviews
USA
Frank Gladstone je členom Medzinárodnej poroty Bienále animácie Bratislava. Už vyše 50 rokov pôsobí ako profesionálny animátor, producent, režisér, spisovateľ a pedagóg. V rokoch 1973 – 1989 riadil svoje vlastné štúdio Persistence of Vision, Inc., ktoré získalo cenu Emmy, produkovalo reklamy a vzdelávacie filmy. Odvtedy pracuje pre divízie celovečerých animovaných filmov v Disney, Warner Bros., IDT/Starz Media a DreamWorks.
V súčasnosti je prezidentom vlastnej animátorskej poradenskej firmy Gladstone Film, Inc. a je bývalým výkonným riaditeľom ASIFA-Hollywood, najväčšej animátorskej asociácie na svete. V tejto funkcii je zároveň aj výkonným producentom vplyvných výročných Annie Awards.
Frank Gladstone bol producentom vo Warner Bros. Feature Animation a pre Walt Disney Feature Animation pracoval s produkčnými štábmi na filmoch Myšací záchranári, Kráska a zviera, Aladin, Leví kráľ, Pocahontas, Mulan. K jeho celovečerným filmom patria diela DreamWorks Eldorádo, Spirit: Neskrotný mustang, Sindibád: Legenda siedmich morí a Príbeh žraloka.
Aké sú tvoje dojmy z toho, čo si zažil na Bienále animácie Bratislava 2024?
Keď som prišiel do Bratislavy a videl som úvodné momenty Bienále, pomyslel som si: „To je naozaj viac, ako som čakal!“ Bolo to naozaj profesionálne urobené a veľmi dobre prezentované. Bolo jasné, že za podujatím je solídna história a že ty a tvoj tím máte veľa skúseností. Jednoducho som o tomto Bienále predtým nepočul, čo je pravda, takže z môjho pohľadu bolo Bienále vo veľmi pozitívnom zmysle šťastným prekvapením a viac, ako som očakával. Samozrejme, cítil som sa výborne. Mohol som robiť niečo, čo robím rád, teda v podstate rozprávať o animácii. Rozhodol som sa, že svoju prezentáciu pojmem ako úprimnú diskusiu, a veľmi ma potešilo, ako dobre všetci prijali moju prednášku. Takže, riskujem, že sa budem opakovať, myslím si, že všetko fungovalo skvele; prezentácia bola skvelá, organizácia bola skvelá a zdalo sa, že všetko prebehlo načas, čo sa na takýchto podujatiach nikdy nestáva. Celkovo to bolo skutočne veľmi dobre urobené.
Čo by si nám poradil do budúcnosti?
Bienále by sa malo rozrásť, stať sa trochu väčším a obsiahlejším. Nie však o toľko väčšie, aby sa stratila intimita Bienále animácie Bratislava, ktorá je takou dôležitou a silnou stránkou. Napriek tomu je tiež dôležité, aby sme sa naďalej sústredili na poslanie Bienále, teda oceňovať a oslavovať filmy pre deti. Týmto spôsobom môže podujatie naďalej rozvíjať svoje ciele aj svoj definitívny štýl a osobnosť. Akonáhle sa to vytvorí, bude to len lepšie a lepšie. Samozrejme, Mishko, predpokladom toho je, že budeš jeho súčasťou. Viem, že Bienále animácie Bratislava je tu v tej či onej iterácii už dlho, ale ty a BIBIANA ste pre každý prípad začali novú éru.
Ako by si pozval hostí nabudúce?
Nuž, rozmýšľam, že to bude mať dve časti. Uvažuj o tom, že by si pre Bienále vytvoril dvojdňové podujatie. Možno by bol prvý deň určený špeciálne pre deti, pričom odborníci by hodnotili nominované filmy a boli by v ňom aj špeciálne prezentácie filmárov a historikov. Druhý deň by mohol byť viac zameraný na filmových tvorcov; tých, ktorí pracujú v odvetví a ktorí sa zameriavajú na detské programy, pričom by diskutovali o zákutiach tvorby filmov pre deti. Profesionáli by tu mohli byť obidva dni, ale prvý deň by boli filmy a druhý deň prezentácie, panely a workshopy. Posledná polovica druhého dňa by bola vyhradená na udeľovanie cien. Viem, že toto všetko sú teraz len predstavy a Bienále animácie Bratislava potrebuje svoje organizačné plány, ale nakoniec bude štruktúra riadiť celé podujatie. Budeš mať nielen priestor pre malé deti a staršie deti (stredoškolákov, dokonca aj vysokoškolákov), ale aj priestor pre profesionálov, aby nadväzovali kontakty, diskutovali a riešili problémy, ktoré má každý v našom odvetví. Budeš to musieť spropagovať. Budeš o tom musieť hovoriť s ľuďmi a ukázať im niečo, čo ich nadchne. Viem, že existuje veľa záberov z Bienále 2024, z ktorých by sa dala urobiť videoprezentácia, a s ňou ako úvodom môžeš predstaviť Bienále animácie Bratislava, aby sa zvýšil záujem a návštevnosť.
Čo by si povedal potenciálnemu hosťovi alebo účastníkovi diskusie, aby sa zúčastnil?
V prvom rade by som našiel ľudí, ktorí investujú do detských programov, a to tvorcov, ale aj zástupcov vysielacích sietí, riaditeľov programu aj streamovacích služieb, herných spoločností, producentov hraných filmov, distribútorov a tak ďalej. S týmito ľuďmi by som si sadol a spýtal sa ich: „Viete o Bienále animácie Bratislava? Dovoľte, aby som Vám o ňom niečo povedal a čo plánujeme na tento rok.“ To znamená, že si si do určitej miery naplánoval, čo Bienále ponúkne, ešte predtým, ako pôjdeš von a budeš sa rozprávať s ľuďmi, ktorých chceš získať. Keď je plán stanovený a máte upútavku a niečo, čo im môžeš nechať, napríklad brožúru, potom je to: „Boli ste tam? Toto je skvelé miesto, kde sa môžete stretnúť. Potrebujeme Vás v našej porote. Boli by sme radi, keby ste urobili prezentáciu. Chceli by sme, aby ste sa zúčastnili panelovej diskusie. Chceme Vám udeliť cenu!“ Ja osobne viem, že chcem chodiť len na podujatia, kde mám niečo urobiť; takpovediac mám úlohu. Sú aj iní, a tých najviac zaujíma, s kým sa môžu osobne stretnúť a porozprávať. Pre nich musíš byť schopný povedať: „Viete, kto tam bude? Vedúci programov pre takú a takú spoločnosť. Minuloročný držiteľ Oscara. Takýto významný filmový tvorca. Bienále sme zorganizovali tak, aby ste mali možnosť sa s nimi porozprávať.“
Ako by si pre ostatných, mimo tohto nášho dialógu, zhrnul celú tvoju skúsenosť s Bienále animácie Bratislava?
Stretol som tam veľa skvelých ľudí a prežil som tam nádherné chvíle. A bolo mi skutočnou cťou osloviť účastníkov a dostať toľko hlbokých otázok o mojej vlastnej 50-ročnej kariére v animovanej tvorbe. Samozrejme, bolo mi cťou aj to, že som dostal Čestnú medailu Albína Brunovského. Viac ako to však pre mňa bola skvelá kolekcia filmov, ktoré sme videli, nadšenie všetkých prítomných a tiež potenciál Bienále animácie Bratislava stať sa podujatím svetovej úrovne. Už teraz sa naň veľmi teším v roku 2026!
Ďakujem ti veľmi pekne, Frank!
Frank Gladstone is a member of the International Jury of the Biennial of Animation Bratislava. He has been working as a professional animator, producer, director, writer, and teacher for more than 50 years. From 1973 to 1989, he managed his own Emmy award-winning studio, Persistence of Vision, Inc., producing commercials and educational films. Since then, he has worked for the feature animation divisions at Disney, Warner Bros., IDT/Starz Media, and DreamWorks.
Currently, he is president of his own animation consulting firm, Gladstone Film, Inc., and is the past Executive Director of ASIFA-Hollywood, the largest honorary animation society in the world. In that capacity, Frank has also been the executive producer of the annual and influential Annie Awards.
Mr. Gladstone was a producer at Warner Bros. Feature Animation and for Walt Disney Feature Animation, he worked with production crews on Rescuers Down Under, Beauty and the Beast, Aladdin, The Lion King, Pocahontas, and Mulan. His feature film credits with DreamWorks include The Road to Eldorado, Spirit: Stallion of the Cimarron, Sinbad: Legend of the Seven Seas, and Shark Tale.
What are your impressions from what you experienced at the Biennial of Animation Bratislava 2024?
When I got to Bratislava and saw the opening moments of the Biennial, I thought, “This is really more than I expected!” It really was professionally done and very well presented. It seemed like there was a solid history behind the event and that you and your team had a lot of experience. I simply hadn’t heard about this Biennial before, which is true, so from my point of view, the Biennial was, in a very positive way, a happy surprise and more than I had anticipated. Of course, I had a great time. I got to do something that I love to do, which, basically, was to talk about animation. I decided to approach my presentation like a candid discussion, and I was very gratified about how well my talk was accepted by everyone there. So, at the risk of repeating myself, I think that everything worked great; the presentation was great, the organization was great, and everything seemed to happen pretty much on time, which never happens at these types of events. All in all, it was really well done.
What would be some of your advice for our future?
The Biennial should grow more, become a little bit bigger and more encompassing. Not so much bigger, however, that you loose the intimacy of the Biennial of Animation Bratislava, which is its important strength. That said, it is also important to stay focused on the Biennial’s mission, recognizing and celebrating films for children. That way, the event can continue to develop goals and a definitive style and personality. Once that is established, it’s only going to get better and better. Of course, Mishko, this is predicated on you being a part of it. I know the Biennial of Animation Bratislava has been around, in one iteration or another, for a long time, but you and BIBIANA are, for all intents and purposes, ushering in a new era.
How do you suggest you would invite guests to participate next time?
Well, I am thinking it’s going to be in two parts. Think about making a two-day event for the Biennial. Perhaps the first day would be specifically for children, with professionals jurying the nominated films and also featuring special presentations by filmmakers and historians. The second day could be more focused on the filmmakers; those who are in the industry and who concentrate on children’s programming, discussing the ins and outs of filmmaking for kids. The pros might be here for both days, but the first day would be films and the second day; presentations, panels and workshops. Finally the last half of the second day would be reserved for the awards. I know this is all just conjecture right now and the Biennial of Animation Bratislava needs an organizational deep dive but, at the end of the day, the structure will drive the event. You will not only have space for the young kids and the older kids – the high school kids, even college kids – but also a place for professionals to network and discuss and deal with the issues that everyone in our industry has. You will have to publicize this. You will have to talk to people about it and show them something to get them excited. I know there’s a lot of footage from the 2024 Biennial that could be made into a “sizzle reel” and, with that as an introduction, you can develop your Biennial of Animation Bratislava “elevator pitch” to raise interest and attendance.
What would you say to a potential guest or panelist to attend?
First of all, I would find the people who are invested in children’s programming, both the filmmakers and also the broadcast network reps, streaming service programmers, gaming companies, feature film producers, distributors and so forth. I would sit down with these folks and ask them, “Do you know about the Biennial of Animation Bratislava? Let me tell you a little bit about it and what we’ve planned for this coming year.” This means that you have planned, to some extent, what the Biennial is going to offer before you go out and talk with the people you want to recruit. Once the plan is set, and you have a teaser (your sizzle reel, for instance) and something you can leave with them, like a brochure, then it’s “Have you been there? This is a great place for you to meet. We need you on our jury. We’d like you to make a presentation. We’d like you to sit on a panel. We want to give you an award!” I know for me, personally, I only want to go to events where I’ve got something to do; an assignment so to speak. There are others who are most interested in who they may get to meet and talk with on a personal basis. For them, you need to be able to say, “You know who is going to be there? The head of programming for such and such. Last year’s Oscar winner. This important filmmaker. The Biennial is organized so that you’ll have the opportunity to talk with them.”
For others, outside of our dialogue here, how would you summarize your whole experience with the Biennial of Animation Bratislava?
I met a lot of great people there and I had a wonderful time. And it was a real honor to address the participants and get so many thoughtful questions about my own 50-year career in animation. Of course, it was also an honor to receive the Albín Brunovský Honorary Medal. More than that though, to me, was the great collection of films we saw, the enthusiasm of everyone there and also the potential for the Biennial of Animation Bratislava to become a world class event. I am already looking forward to the next one in 2026!
Thank you so much, Frank!
Belgicko/Belgium
Generálny tajomník, Európska asociácia pre detský film (ECFA)
Laureát Čestnej medaili Albína Brunovského, Bienále animácie Bratislava 2024
Aké sú vaše dojmy z tohtoročného Bienále animácie Bratislava?
Viem, že ste mali veľmi málo času na prípravu. Musím povedať, že som bol veľmi prekvapený úrovňou a profesionalitou, ktorá stála za organizáciou. Celý program nebol nikdy nudný, pretože niekedy bývajú odovzdávania cien nudné. Tu to išlo veľmi hladko, bolo to veľmi dobre urobené a popoludňajší program tiež. Masterclass Franka Gladstonea, diskusia o A.I… To sa mi veľmi páčilo. Bol to veľmi dobrý zážitok byť tu…
A ostatní ľudia, ktorí prišli, akú spätnú väzbu máte od ostatných hostí?
Všetci boli veľmi pozitívni. Pre mňa bola jedna z najlepších vecí, že som spoznal veľa nových ľudí. Keď chodím na rôzne detské filmové festivaly, väčšinou stretávate tých istých ľudí. Tu bol len jeden človek, ktorého som poznal už predtým, a všetci ostatní boli noví ľudia…
Odporučili by ste hosťom, aby sa zúčastnili Bienále animácie Bratislava?
Určite je to niečo, čo môžem odporučiť všetkým z tejto oblasti, aby prišli a užili si to.
Aké sú vaše dojmy z Bratislavy?
Bratislava je fantastické mesto. Bol som tu prvýkrát a prvý deň som prišiel okolo dvanástej, takže som mal celé popoludnie na objavovanie. Pre mňa to bol veľmi príjemný zážitok, keď som zistil, že Bratislava je krásne mesto.
Secretary General, European Children’s Film Association, ECFA
The Albín Brunovský Honorary Medal, Biennial of Animation Bratislava 2024
What are some of the your impressions of the Biennial of Animation Bratislava this year?
I know it was a very short preparation time. I must say I was very surprised about the level, and the professionalism, which was behind the organization. The full program was never boring because sometimes you have boring awards ceremonies. Here it went very smoothly, it was very well done and the afternoon also; the sessions. The masterclass of Frank Gladstone, and the discussion about A.I. I liked this very much. It was a very very good experience to be here…
And the other people that came, what is some of the feedback you are getting from other guests?
Everybody was very positive. For me, it was one of the best things that I met a lot of new people. When I go to the different children’s film festivals, most of the time you meet the same people. Here there was only one person that I knew before and all others were new people…
When we do this again, would you recommend guests to come?
It’s certainly something that I can recommend to everybody in the field to come and enjoy this.
What are your impressions of Bratislava?
Bratislava is a fantastic city. It is the first time I was here, and the first day I arrived around 12 o’clock so I had the whole afternoon to walk around. For me, it was a very nice experience to find out that Bratislava is a beautiful city.
Spojené kráľovstvo/United Kingdom
Prezident, Kartoon Channel Worldwide
Bienále bolo fantastickým podujatím. Bolo naozaj inšpirujúce. Myslím si, že účasť detí bola tou najúžasnejšou vecou zo všetkých. Vidieť tie deti, ako sa inšpirujú, zapájajú a prichádzajú s novými nápadmi, a tiež ma veľmi potešilo, že porota zvolila rovnakého víťaza ako deti – film Pastierik svíň (The Swineherd). To ma veľmi upokojilo. Skvelá organizácia, skvelá pohostinnosť, milí ľudia, nádherné podujatie! Veľmi pekne ďakujem.
President, Kartoon Channel Worldwide
What a fantastic event the Biennial has been. It has been really inspirational. I think having the kids there was the most amazing thing of all. Seeing those kids being inspired and getting involved and coming up with new ideas, and also I was so pleased the jury voted the same winner as the kids did, with The Swineherd. That was such a source of reassurance. Great organization, great hospitality, lovely people, wonderful event! Thank you very much.
Švédsko/Sweden
Generálny riaditeľ, Dockhus Animation Sweden
Bolo úžasné mať tento workshop s deťmi a zdalo sa, že ho veľmi oceňujú. To je môj najväčší zážitok, že som tu vlastne pracovala s deťmi. Ale festival je veľmi, veľmi pekný, páči sa mi.
CEO, Dockhus Animation Sweden
It was amazing having this workshop with the kids, and they seemed to appreciate it a lot, so that is my biggest impression here was actually to work with the kids. But the festival is very, very nice, I love it.
Nemecko/Germany
Režisér
Víťaz, Cena UNICEF (Netvor)
Veľmi sa mi to páčilo. V Bratislave som bol druhýkrát a mesto je veľmi príjemné. Na festivale som sa zoznámil s milými ľuďmi, bol perfektne zorganizovaný a správali sa tu ku mne ako k princovi. Všetko bolo pekné. A všetko malo aj jeden cieľ – zblížiť ľudí, aby sa spoznali. Získal som veľa cenných kontaktov.
Director
Winner, UNICEF Award (Monster)
I loved it. It was my second time in Bratislava, and the city is so cozy. I met nice people here in the festival. It was super well-organized, and I was treated like a prince here. Everything was nice. And everything had one goal, to put the people together, so they would get to know each other. I met many valuable contacts.
Francúzsko/France
Projektová manažérka, Atelier aaa
Bol to veľmi zaujímavý zážitok! Milujem prácu s deťmi. Prejavili veľký záujem, a zaujímali sa aj o objavovanie rôznych animačných techník. V Bratislave sa nám neskutočne páčilo.
Project Manager, Atelier aaa
It was a very interesting experience. I love working with children. They were very interested and interested in exploring different animation techniques, and we really enjoyed our time in Bratislava.
Francúzsko/France
Riaditeľka, Atelier aaa
Ďakujeme za pozvanie na tohtoročné Bienále. Táto skúsenosť bola veľmi obohacujúca. Ešte sme nepracovali so žiakmi priamo na tunajších školách, takže to bola novinka. Bolo veľmi príjemné vidieť ich v ich prostredí. Pracovali sme s tými istými deťmi počas troch dní, bolo to veľmi dobré, pretože nám to umožnilo pokračovať a sústrediť sa na našu prácu, ukázať im rôzne techniky animácie a vidieť ich každý deň. Animácia ako žáner ich veľmi zaujala.
Director, Atelier aaa
Thank you for inviting us to the Biennial this year. The experience was very enriching. We have not yet worked with the students directly in the schools here, so that was a novelty. It was very nice to see them in their environment. We worked with the same kids over three days, it was very good as it allowed us to continue and focus on our work, to show them different animation techniques, and to see them every day. They became very interested in animation as a genre.